Gubbjäveln och superhjälten

I lördags när jag jobbade kom det in en man i butiken.
Jag skulle gissa att han var i 50-års åldern. Lång, smal och lätt krokig. Bruna tänder och en kroppsodör som påminde om en sunkkrog, en såndär mindre lyckad blandning av alkohol och cigaretter.
Han ville titta på solglasögon. Medan jag plockar fram nycklarna talar jag om för honom att de glasögon han tittar på kostar från 1000 kr och uppåt. Han ser inte ut att ha dom pengarna och jag tänkte att jag kanske kunde bespara mig besväret att låsa upp och låta honom kladda på bågarna, som jag sen skulle vara tvungen att putsa.
Han rycker till och tar fram plånboken. Han fumlar upp myntfacket och tappar sen ut tre enkronor som snabbt rullar iväg över golvet, självklart åt olika håll. Han skrattar åt sin egen fumlighet, ett hest men samtidigt bullrande skratt och böjer sig sen stelt ner för att plocka upp den krona som stannat närmast hans smutsiga gympaskor. Jag går runt honom för att se om jag kan hitta den krona som rullat iväg mot disken. Han kommer närmre mig och säger i en förtrolig ton: "Jag jobbar på Samhall va, och vi är ju liksom lite kompisar va, så visst kan jag få rabatt va..."
Precis när jag ska svara, vänligt men bestämt, att "min chef är tyvärr inte här idag" och att "jag kan inte besluta om såna saker" känner jag en oväntat stark hand grabba tag om min rumpa. Nånstans långt borta hör jag hur någon börjar skrika. Någon skäller ut mannen, säger att han inte är välkommen i den här butiken och att han ska gå härifrån på en gång.
Mannen börjar backa ut ur butiken samtidigt som han håller händerna ursäktande framför sig. Det går tydligen inte fort nog för rösten fortsätter skrika åt mannen att han ska "gå härifrån. Stick! Så där gör man inte, försvinn på en gång!!"  Ungefär vid stick inser jag vem det är som räddat mig från hans smutsiga händer, vems röst det är som jag hört skrika åt mannen. Det är ju jag!! Jag har, utan att själv vara medveten om det, skällt ut honom, föst ut honom ur butiken och sen viftat iväg honom ännu en liten bit.

Mannen ber om ursäkt och säger att han ska gå på bolaget istället, sen lommar han iväg...

Ett sms till Jakob med frågan "får man skrika åt kunder som nyper en i rumpan?" får svaret "ja, och om det inte finns några vittnet får man slå dom också"...

Nästa gång, gubbjävel, jag säger bara det, nästa gång...!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Helt rätt!

2007-07-04 @ 16:13:20
Postat av: Kikki

Vilket jävla arsle! Ta på min Jessica's röv på det där viset, visa en bild på honom så ska jag nita den jäveln!!! *morr och fräs*
Ska vi leka snart? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback